

På enhver arbejdsplads er det nødvendigt, at der er fokus på mange forskellige ting. Det er naturligvis de rent arbejdsmæssige fokuspunkter, der bl.a. handler om effektivitet, arbejdsmoral, ansættelse og meget mere. Men derudover er der også de fysiske aspekter af virksomheden, hvor indeklimaet er et vigtigt et, der ikke må overses. Indeklimaet har nemlig en påvirkning på nogle af de førnævnte punkter af virksomheden, da et godt indeklima ofte medfører gladere og mere effektive ansatte.
Temperatur
Du har sikkert på egen krop oplevet, hvor ubehageligt det er at arbejde i et rum, hvor temperaturen enten er for høj eller for lav. Det bliver utroligt svært at koncentrere sig, hvis man enten sidder og fryser eller sveder.
Hvis der er fokus på den dårlige temperatur, bliver der samtidigt taget fokus væk fra arbejdsopgaven, og det er der jo ikke råd til. Derfor er det vigtigt at sikre den optimale temperaturbalance på arbejdspladsen.
Støjniveau og akustik
Ligesom temperaturen kan være en koncentrationsforstyrrende faktor, kan støj og dårlig akustik på arbejdspladsen være præcis det samme. Hvis der kommer genlyd fra enhver samtale på kontoret ved dit skrivebord, bliver det hurtigt svært at skelne imellem, hvad du selv laver, og hvad kollegaerne er i gang med. Det kan være en god ide at få foretaget en støjmåling, så lyden og akustikken på arbejdspladsen kan blive justeret på den bedst mulige måde.
Rensning af luften
Frisk luft og godt med oxygen er en nødvendighed for en arbejdende hjerne – og dermed også på enhver arbejdsplads. Hvis luften på arbejdspladsen ikke bliver cirkuleret ordentligt, kommer den til sidst til at være noget iltfattig. Det vil sige, at der ikke kan optages lige så meget ilt fra luften sidst på arbejdsdagen, og dermed har kroppen og særligt hjernecellerne ikke lige så meget at arbejde med. Det kan du måske godt høre, kan blive et problem på en arbejdsplads.